Het beter ontsluiten van alle landbouwkennis via internet: een hele opgave!
Ik was aan het browsen en kwam op de groenekenniscooperatie nu zit ik toch al enige tijd in het digitale landbouw wereldtje ….maar deze kende ik nog niet. Als die Kenniscooperatie alle digitale “kennis/informatiestromen” zou rubriceren en taggen (door vakinhoudelijke mensen!) en misschien nog een paar rubrieken eraan hangen…dan kun je zeer waardevolle feeds (=informatiestromen) krijgen om bij te blijven op je vakgebied (of te publiceren op je eigen site zoals hier).Als je dat koppelt met de meer informelere kennisuitwisseling door koppeling met persoonlijke blogs en het een persoonlijk gezicht te geven (wat GUUS nu doet) dan krijg je volgens mij ALLES wat er op het platteland gebeurt beter ontsloten, je vind niet alleen de informatie maar ook precies de persoon die je moet hebben (vervolgens kun je gaan volgen…of belt haar/hem natuurlijk gewoon even op).
Dus je hebt twitter (in het wilde weg communiceren), persoonlijke blogs (redelijk over nagedacht), grijze literatuur (vakbladen, bedrijfsrapportages enzo) en bibliotheekwerk (officieel, dubbel gecheckt, gerefereerd, uitgegeven). Dat laatste was vroeger het enige wat verspreid werd/mocht worden. Kennisuitwisseling kan alleen veel sneller/beter/effectiever door al deze vormen beter te verspreiden! Het zou een enorme kennissprong geven.
Mensen (guussers) bloggen/publiceren/komen in de krant/twitteren/hebben favoriete links, etc.) als GUUS vervolgens ook aan de groenekenniscooperatie wordt gekoppeld of andersom krijg je dan meerwaarde? Moet er dan flink redactie overheen om het tot waarde te brengen? Of maak je de mensen zelf verantwoordelijk om hun stukken beter te ontsluiten? Want in de huidige brei van informatie (kwantiteit) kun je alleen kwaliteit krijgen als de stroom informatie ook goed ontsloten wordt!
Maar of het nu meningen/ervaringen zijn of wetenschappelijke rapporten of krantenartikelen zijn, eigenlijk doet er dat niet toe, DE vraag blijft: hoe kan ik efficient filteren? GUUS zie/zag ik persoonlijk vooral als “missionaris” in de digitale wereld…mensen/bedrijven/instellingen aan het bloggen krijgen…maar het blijft nodig dat er een gezicht aan gekoppeld wordt, want je brengt niet alleen kennis maar ook de juiste mensen bijelkaar!
Andersom zou GUUS misschien juist de mooie filters kunnen aanbieden zodat een elk zijn persoonlijke “krant” genereerd! Die bestaat in mijn geval dan bijvoorbeeld uit alles met de tag “rundveehouderij” “melkproductie” “diergezondheid” “streekproducten” “regelgeving” PLUS alle mensen die ik interessant vind (die volg ik, en daarvan wil ik alles weten). Uitdaging blijft KWALITEIT! Wat vinden jullie?