Blijf bij jezelf
Blijf bij jezelf. Altijd een goed idee, maar al helemaal wanneer je je eigen bedrijf wil beginnen. Dit was dan ook de belangrijkste boodschap van de drie ondernemers (Levi en Brandt, Ghee Easy en Coppert Cress) tijdens de masterclass ‘hoe zet ik mijn (streek)product in de markt?’. In de inspirerende omgeving van de Fenix Food Factory, vertelde drie ondernemers hun verhaal.In de zaal zat een gemengd publiek van (toekomstige) ondernemers, allemaal zeer geïnteresseerd in het verhaal van de ervaringsdeskundigen. Onder leiding van gespreksleider Joris Lohman, vertelde Levi en Brandt, Ghee Easy en Coppert Cress hun zeer verschillende verhalen. Die toch ook weer verrassend vaak overeenkwamen. Zo zijn ze allemaal klein begonnen, met een product waarin ze geloven.
De belangrijke lessen van de middag:
- Zet het product centraal
- Vang je tijdsgeest
- Presenteer je waar mogelijk
- Stel een communicatie thema én hou je daaraan
- Betrek je klanten actief, zij zijn je beste ambassadeurs
- Hou je klanten tevreden, klachten zijn kansen
Geen van de bedrijven had een ‘klassiek’ marketing budget, allemaal hebben ze low-budget successen geboekt. De manier om dit te doen is volgens de ondernemers het gebruik van je eigen netwerk. “Als je omgeving niet van je product weet wie dan wel?”, vraagt Mirthe van Levi en Brandt terecht. Daarnaast is de tip, zorg voor gratis marketing. Dat is niet altijd even gemakkelijk, maar door bijvoorbeeld in artikel of recept genoemd te worden, leren mensen je product kennen zonder dat het je geld kost. Bovendien is het veel geloofwaardiger wanneer andere je product aanprijzen, dan wanneer je zelf verkondigd dat het zo geweldig is. Zorg dat je product zichzelf verkoopt!
Ondanks het enthousiasme, dat alle ondernemers uitstraalde, sloten ze toch af met een kritische noot: “reken er vooral in het begin niet op dat je veel geld verdiend, maar doe het omdat je het leuk vindt”. Kortom: blijf bij jezelf!!