Direct naar content
< overzicht

Bierbrouwerij De Leckere Utrechtse Held van de Smaak 2009

Op maandag 22 juni j.l. vonden de Utrechtse voorverkiezingen plaats van de Held van de Smaak. De utrechtse brouwerij De Leckere is verkozen en wordt voorgedragen voor de landelijke helden verkiezing.

Een held van de smaak is iemand die zich bijzonder verdienstelijk maakt voor de ontwikkeling of het behoud van lekkere, ambachtelijke, natuurzuivere en streekgebonden producten. Een Held van de Smaak is een voorloper op zijn of haar vakgebied, een pionier in de sector.

Elk jaar organiseert de Week van de Smaak de Helden van de Smaak verkiezing met elk jaar een ander thema. In 2009 is gekozen voor ‘Ambachtelijke en streekgebonden bieren´. Bier is van oudsher een ambachtelijk product met een grote diversiteit aan smaken. De laatste tijd zien we een opleving van kleine, ambachtelijke brouwers en nieuwe streekbieren. Dit is een ontwikkeling die we van harte ondersteunen. De ETC adviesgroep in Leusden houd zich bezig met landbouw wereldwijd en plattelandsontwikkeling en werkt aan het versterken van stad-platteland relaties in Nederland. Er is nog een beperkt aantal regionale bierbrouwers en hoewel in Utrecht nagenoeg geen graan voor bier wordt geteeld is het vanuit duurzaamheidgedachte en marketing een lovenswaardig streven om Utrechtse bier zoveel mogelijk met Utrechts graan en hop te gaan brouwen. ETC heeft daarom de handschoen opgepakt en deze regionale voorverkiezingen georganiseerd.

De drie Utrechtse Brouwers die hun bieren kwamen presenteerden waren: Bierbrouwerij De Eem – Amersfoort, Brouwerij De Leckere – De Meern en de Utrechtse stoombrouwerij Oudaen. Brouwerij De Leckere is voorgedragen voor de landelijke heldenverkiezing.

Een driekoppige jury, bestaande uit George van Rossenberg (Slowfood Utrecht), Henk Kieft (Netwerk Platteland) en Frank Verhoeven (regiocoördinator Week van de Smaak) oordeelden tezamen met het aanwezige publiek (ruim 30 liefhebbers). Naast ambacht en herkomst van ingrediënten werd in het bijzonder gelet op de ambassadeursfunctie die een “held van de smaak” moet hebben. Allereerst waren alle 3 de bieren van een hoge kwaliteit en bijzonder smakelijk. Oud Daen presteerde hun witbier, De Leckere hun Paulus Abdij bier en De Eem hun Bitter.

Het bier van Brouwerij De Eem sprong eruit door zijn krachtige en onderscheidende smaak en ook het bier van Oudaen scoorde hoge punten bij het publiek. Allesoverwegende besloot de jury om Brouwerij De Leckere te verkiezen. Deze keuze werd beargumenteerd door het werken met louter biologische ingrediënten, het bewaken van het ambachtelijke brouwproces en de sterke link die De Leckere heeft met de stad Utrecht (ook in marketing). Dat maakt het tot een sterk regionaal merk waarmee De Leckere een grote kans zal maken in de Nationale heldenverkiezing.

Verkiezing van het lekkerste Utrechtse (streek)bier from Co Scholten on Vimeo.

Wel daagt de jury De Leckere uit opzoek te gaan naar regionale graan en hoptelers om het concept nog sterker te maken. Het opnieuw verbinden met telers uit de streek wordt vaak gezien als een extra kostenpost. Toch blijkt dit tegenwoordig een van de beste marketingstrategieën te zijn die een bedrijf zich kan wensen.