Direct naar content

GLB demobedrijven

De kennis van toen voor de oplossingen van morgen.

Er zijn voorlopers in de landbouw die al vele decennia lang exact bijhouden hoeveel opbrengst van hun eigen percelen komt, wat er aan bemesting is opgegaan en elke 4 jaar bodemanalyses laten steken. Met deze schat aan praktijkdata onderbouwen ze voor zichzelf dat stap voor stap verminder van inputs en investering in de bodem loont. Via dit project willen we specifiek de kennis en ervaringen van een verbeterd management op (droge) zandgronden ontsluiten voor alle landbouwbedrijven, scholen en de periferie. Met dit project leggen we de kennis bloot van voorlopers in de landbouw op het gebied van bodemgezondheid en het reduceren van inputs. Dit doen we door middel van een serie uitvoerige bedrijfsportretten gemaakt rondom drie melkveehouders.

 

De deelnemende melkveehouders zijn:

  • Erik Smale van Groot Steinfort (Joppe)
  • Cor van Laarhoven (gestopt melkveehouder) in combinatie met Jochem van de Langenberg (akkerbouwer welke de gronden van Cor in gebruik heeft).
  • Douwe Hoeksma (Droge Ham)

Dit project bestaat uit drie onderdelen:

Historische data (de kennis van toen)

De deelnemende bedrijven hebben alle al vele jaren ervaring met het bedrijfssysteem met weinig input op droge zandgrond. Enerzijds worden bedrijfsresultaten gedeeld, zoals de kosten per liter melk en kengetallen zoals antibioticagebruik, het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en de aanvoer van voersoorten zoals soja. Hierbij worden de gegevens over meerdere jaren in goed leesbare tabellen weergegeven zodat ook het verloop door de transitie heen wordt weergegeven en de verschillen tussen de jaren op hetzelfde bedrijf maar ook tussen de verschillende bedrijven zichtbaar worden.

Ook worden onderzoeksresultaten gedeeld van eerder uitgevoerde metingen op deze bedrijven. Dit kunnen bijvoorbeeld ammoniak metingen, bodemanalyses, kuilanalyses, melkkwaliteitmetingen etc zijn. Deze resultaten worden omgezet in infographics zodat deze goed te interpreteren zijn voor een breed publiek. Zo kan de verandering op de bedrijven over meerdere jaren inzichtelijk worden. Een voorbeeld kan bijvoorbeeld de relatie tussen eiwit van eigen land, het rantsoen van de koe, de robuuste koe, de opbrengst van het land en de stikstof uitstoot op het bedrijf zijn. Maar denk ook aan de relatie tussen organische stofgehalte van de bodem, het gewas, de bemesting en de nitraatuitspoeling. Deze data en cijfers worden door externe experts op een rij gezet, geïnterpreteerd, onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek en zo opgemaakt dat deze goed leesbaar zijn.

 

 

Filmen

De deelnemende veehouders worden geïnterviewd en naar hun ervaringen gevraagd. Aan de orde komen vragen als: Wat doet het veranderen van het systeem en het verlagen van de inputs op het bedrijf met het werkplezier van de boer? Welke consequenties heeft dit voor het dagelijkse werk van de boer? Welke gevolgen hebben gemaakte keuzes? En, hoe is hierop verdergegaan? Voor elke boer ligt het zwaartepunt op een ander onderwerp. De ene veehouder heeft een passie voor fokkerij en haal daar energie uit terwijl de andere graag bezig is met de bodemkwaliteit verbeteren. Ook is er een combinatie van een opvolgende akkerbouwer na een gepensioneerde melkveehouder aangesloten, hoe gaat het doorgeven van de kennis op verschillende generaties en hoe wordt een bepaalde lijn, bijvoorbeeld van blijvend grasland, doorgezet?

 

Van elke boer worden meerdere filmpjes gemaakt door het jaar heen.  In deze filmpjes wordt in gegaan op een specifiek onderwerp of maatregel. Per filmpje worden de bedrijfsresultaten weergegeven (vroeger en nu) en verteld de veehouder zijn ervaringen. Daarnaast wordt gevraagd aan de externe experts om te reageren op specifieke maatregelen en deze te koppelen aan duurzaamheidsdoelen. Zo ontstaat er een brug van bedrijfsspecifieke maatregelen naar wetenschap en overkoepelende duurzaamheidsdoelen. Deze korte filmpjes worden hierna verwerkt in een grotere film (het bedrijfsportret).

 

Demodag

Elk bedrijf houdt op het bedrijf of in de buurt een demodag aan het einde van de looptijd van het project. Tijdens deze demodag mogen alle geïnteresseerden (boeren) komen kijken op het demobedrijf. Het bedrijfsportret wordt hier afgespeeld en er zal een programma gemaakt worden per demobedrijf wat ingaat op specifieke maatregelen die dit bedrijf gedaan heeft. Zo kan een onderdeel van het programma bijvoorbeeld zijn dat een demonstratie met een ecoploeg of doorzaaimachine voor kruidenrijk grasland gedaan wordt, samen met een presentatie van de bedrijfsgegevens en toelichting door de experts en boer. Zo wordt per bedrijf een afwisselende en prikkelende dag georganiseerd waarbij het verhaal van de boeren ook gaat leven op de locatie.

Groeien naar morgen

Lees meer over deze subisidieregeling via de button.
Boerenverstand helpt je graag met landbouw-gerelateerde vraagstukken. Wil je oplossingen die echt aansluiten bij de praktijk? of wil je de nodige inspiratie voor de toekomst van ons eten? Zoek je innovatie? En wil je beleid dat breder gedragen wordt? Onze projecten en diensten zorgen dat je verder komt.
Neem contact met ons op!